ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ 2021-2022

 

 

Εισαγωγή

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να  εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται  όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι  που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό  προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).

Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη  λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές  και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα  χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των  μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων  και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου μας/της Δημοτικής μας κοινότητας. Έχει  εγκριθεί από τον τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική  ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από τον Διευθυντή  Εκπαίδευσης.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε  όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του  Σχολείου, εφόσον υπάρχει. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με  όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας  κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού,  των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από  τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να  συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών  λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων  του.

                                                          Η σχολική φιλοσοφία

Στο περιεχόμενο της σχολικής ζωής θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα στοιχεία και οι δραστηριότητες που καλλιεργούν αυριανούς πολίτες ελεύθερους, υπεύθυνους, με ενεργό συμμετοχή και κοινωνική ευαισθησία και ευθύνη.
Ειδικότερα:
1. Η οργάνωση της σχολικής ζωής, το κλίμα μέσα και έξω από την τάξη, η επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, η δομή και η λειτουργία της ομάδας στην τάξη και στο σχολείο διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο έχει ανάγκη να ενταχθεί ο μαθητής. Μορφές συμπεριφοράς, σχολικές επιδόσεις, κίνητρα, αξίες, στάσεις και νόρμες διαμορφώνονται με βάση την ανάγκη του μαθητή να βρίσκεται σε αρμονία με την ομάδα και να έχει την αποδοχή και την αναγνώρισή της. Είναι λοιπόν σημαντικότατο να διαμορφωθεί περιβάλλον θετικό.

  1. Στο πλαίσιο του σχολείου, οι ρόλοι μέσα στην ομάδα πρέπει να κατανέμονται με βάση τις επιδόσεις, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις προσπάθειες τις οποίες καταβάλλουν οι μαθητές. Τα στοιχεία αυτά πρέπει να αναγνωρίζονται και αυτά να προβάλλονται από το σχολείο.
  2. Έλλειμμα των μαθητών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα, μέσα στο σχολείο και στις μεταξύ των μελών του σχέσεις δεν αποτελούν στοιχεία διάκρισης.
  3. Η ποιότητα των στοιχείων της ενδοσχολικής ζωής επιδρά και επηρεάζει την ποιότητα των στοιχείων της προσωπικότητας του μαθητή. Επίσης αντίστροφα η δική του δραστηριότητα επηρεάζει την ποιότητα της σχολικής ζωής, εφόσον ανάμεσα στο μαθητή και το σχολείο υπάρχει δυναμική σχέση αλληλεπίδρασης. Ευνοϊκό λοιπόν περιβάλλον σχολικής ζωής μέσα στο οποίο ο μαθητής ζει, δραστηριοποιείται και προσπαθεί να καταξιωθεί, θα λειτουργήσει πολύ θετικά.

1.Προσέλευση – Παραμονή – Αποχώρηση από το Σχολείο

Προσέλευση

  • Η άφιξη των μαθητών γίνεται από τις 08:00 μέχρι τις 08:15 ως εξής:
  • Μετά την είσοδο των μαθητών στον αύλειο χώρο του Σχολείου οι μαθητές κατευθύνονται στον χώρο που έχει οριστεί με σήμανση για το τμήμα τους, ώστε να μην υπάρχει ανάμειξη μαθητών/τριών διαφορετικών τμημάτων στο προαύλιο. Από εκεί με τον εκπαιδευτικό, που έχουν μάθημα, θα οδηγηθούν στην αίθουσά τους.
  • Για λόγους ασφαλείας των μαθητών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος οι αυλόπορτες κλείνουν στις 8:15.
  • Η καθυστερημένη πρωινή προσέλευση μαθητών στο σχολείο δημιουργεί σοβαρό παιδαγωγικό πρόβλημα στη λειτουργία του τμήματος.
  • Η είσοδος στο προαύλιο επιτρέπεται μόνο στους μαθητές και το προσωπικό του σχολείου. Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους, αφού βεβαιωθούν ότι αυτά εισήλθαν στο προαύλιο, παραμένουν έξω από αυτό. Η παραμονή τους δημιουργεί ποικίλα προβλήματα. Άλλωστε η πρωινή προσευχή γίνεται στις αίθουσες διδασκαλίας και δεν υπάρχουν ανακοινώσεις από μικροφώνου, αλλά για οτιδήποτε οι γονείς ενημερώνονται με e-mail ή από την ιστοσελίδα του σχολείου.
  • Η είσοδος στον αύλειο χώρο του Σχολείου γονέων- κηδεμόνων και άλλων επισκεπτών θα γίνεται μόνο κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με το σχολείο (Email : mail@2dim-triandr.thess.sch.gr, Τηλ. επικοινωνίας: 2310912573)

Το ημερήσιο διδακτικό ωράριο, διαμορφώνεται ως εξής:

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

– υποδοχή των μαθητών στο σχολείο: 08:00 – 08:15

– έναρξη 1 ης διδακτικής περιόδου: 08:15

– λήξη υποχρεωτικού προγράμματος – αποχώρηση μαθητών: 13:15 (εξάωρο) ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (μόνο για τους μαθητές του σχολείου που συμμετέχουν στο Ολοήμερο)

– έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 13:15

– λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 16:00

Η κατανομή των διδακτικών ωρών και των διαλειμμάτων του σχολείου, καθώς και η διάρκειά τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ 07:15 – 08:00 45΄ ΠΡΩΙΝΗ ΖΩΝΗ

ΠΡΩΙΝΟ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 08:00- 08:15 15΄

Υποδοχή μαθητών 08:15- 09:40 85΄

1η διδακτική περίοδος 09:40- 10:00 20΄ Διάλειμμα

10:00- 11:30 90΄ 2η διδακτική περίοδος

11:30- 11:45 15΄ Διάλειμμα

11:45- 12:25 40΄ 5η ώρα

12:25- 12:35 10΄ Διάλειμμα

12:35- 13:15 40΄ 6η ώρα

ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 13:15- 13:25 10΄ Διάλειμμα

13:25- 14:00 35΄ Φαγητό – Ξεκούραση

14:00- 14:15 15΄ Διάλειμμα

14:15- 15:00 45΄ 1η ώρα

15:00- 15:15 15΄ Διάλειμμα

15:15- 16:00 45΄ 2η ώρα

Οι γονείς – κηδεμόνες των μαθητών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα δηλώνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα αποχώρησης από το σχολείο στις 15:00 ή στις 16:00.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και γίνονται ασκήσεις ετοιμότητας.

Παραμονή

Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική. Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. Ιδίως τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, παρελάσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.). Η απουσία τους από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.). Σε περίπτωση που ένας μαθητής απουσιάζει, πρέπει να ενημερώνεται ο εκπαιδευτικός της τάξης για το λόγο της απουσίας και όταν η απουσία είναι πολυήμερη ή επαναλαμβανόμενη ενημερώνεται και η Δ/νση του σχολείου. Κατά την επάνοδο του μαθητή στο σχολείο, μετά από απουσία ασθένειας δύο (2) ημερών, απαιτείται ιατρική βεβαίωση. Όταν η απουσία ασθένειας παραταθεί πέραν των τριών (3) ημερών, απαιτείται ιατρική βεβαίωση που να αναφέρεται η ασθένεια και να διευκρινίζεται με σαφήνεια η δυνατότητα του μαθητή να παρακολουθεί μαθήματα χωρίς τον κίνδυνο μετάδοσης τής νόσου. Σε περίπτωση που γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- τον εκπαιδευτικό της τάξης και τη Δ/νση του Σχολείου. Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, απαραίτητο είναι οι Μαθητές των Α’ και Δ΄ τάξεων να προσκομίσουν εγκαίρως το Ατομικό Δελτίο Υγείας (ΑΔΥΜ). Για τη συμμετοχή των μαθητών σε ορισμένες εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες θα αποστέλλεται το ανάλογο έντυπο προς συμπλήρωση.

Προσευχή – πρωινή συγκέντρωση Η πρωινή προσευχή γίνεται στις αίθουσες διδασκαλίας.

Διάλειμμα Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος όλοι οι μαθητές βγαίνουν από τις αίθουσες και κατεβαίνουν στο προαύλιο κινούμενοι δεξιά στις σκάλες και κατευθύνονται στον χώρο που έχει οριστεί με σήμανση για το τμήμα τους, ώστε να μην υπάρχει ανάμειξη μαθητών/τριών διαφορετικών τμημάτων στο προαύλιο. Ο κάθε εκπαιδευτικός φροντίζει για τον αερισμό και την καθαριότητα της τάξης του και εξέρχεται τελευταίος, αφού κλειδώσει την αίθουσα. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου. Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές παραμένουν αποκλειστικά σε προστατευμένους χώρους που ορίζονται από τους εκπαιδευτικούς και είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Κανένας μαθητής και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του

Για κάθε τάξη έχει καθοριστεί συγκεκριμένος χώρος προαυλισμού, ώστε να αποφεύγονται ατυχήματα. Οι μαθητές οφείλουν να προαυλίζονται μόνο στο χώρο που έχει καθοριστεί για την τάξη τους

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος κάλυψης φυσικών αναγκών (φαγητό, νερό, τουαλέτα). Εάν προκύψει οποιοδήποτε πρόβλημα οι μαθητές απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους, που βρίσκονται στο προαύλιο και δεν εισέρχονται στους χώρους των γραφείων χωρίς άδεια. Οι μαθητές οφείλουν να διατηρούν καθαρό το προαύλιο.

 Αποχώρηση

  • Η αποχώρηση των μαθητών/τριών πραγματοποιείται με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου της τάξης.
  • Αποχώρηση μαθητή/τριας από το σχολείο με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, γίνεται με τη συνοδεία γονέων ή κηδεμόνων ή ατόμου που έχει οριστεί από αυτούς. Σε διαφορετική περίπτωση η αποχώρηση μαθητή/τριας από το σχολείο με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, γίνεται με την επίδειξη στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς κάρτας μαθητή, που προμηθεύεται από το Σχολείο.
  • Αποχώρηση μαθητή/τριας από το σχολείο πριν τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλειά του/της (ενημέρωση και σύμφωνη γνώμη γονέων ή κηδεμόνων, εξασφάλιση συνοδείας μαθητών/τριών με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους.
  • Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον κηδεμόνα τους, ακόμα και αν αυτός καθυστερήσει, και δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι.

Η αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο, υπό την εποπτεία των εφημερευόντων, γίνεται ως εξής:

στις 13:05 οι μαθητές των Α΄, Β΄ τάξεων ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους συνοδεύονται στην έξοδο από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν την τελευταία ώρα.

στις 13:10 οι μαθητές των Γ, Δ΄, τάξεων ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους συνοδεύονται στην έξοδο από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν την τελευταία ώρα.

στις 13:15 οι μαθητές των Ε, ΣΤ΄, τάξεων ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους συνοδεύονται στην έξοδο από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν την τελευταία ώρα.

Στο τέλος του ολοήμερου προγράμματος οι μαθητές που είναι εγγεγραμμένοι σε αυτό αποχωρούν σύμφωνα με την ώρα αναχώρησης που έχουν δηλώσει οι γονείς-κηδεμόνες τους στην αρχή της σχολικής χρονιάς, δηλαδή στις 15:00 είτε στις 16.00. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας του σχολείου ανήκει αποκλειστικά στους γονείς-κηδεμόνες. Όσοι από αυτούς συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρησή τους, πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους και να περιμένουν στον χώρο που τους έχει οριστεί έξω από τις είσοδο – έξοδο του σχολείου. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα. Όσοι από τους μαθητές αποχωρούν χωρίς συνοδεία γονέων-κηδεμόνων, πρέπει απαραίτητα οι κηδεμόνες τους να έχουν συμπληρώσει την δήλωση αποχώρησης που την προμηθεύονται από την διεύθυνση του σχολείου. Για οποιαδήποτε αλλαγή στο πρόγραμμα οι γονείς θα ενημερώνονται από το σχολείο με γραπτή ανακοίνωση. Οι ανακοινώσεις θα αναρτώνται και στην ιστοσελίδα του σχολείου ενώ η επικοινωνία θα γίνεται και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

2.Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Συμπεριφορά μαθητών/τριών 

  • Οι μαθητές οφείλουν να συμπεριφέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς το εκπαιδευτικό προσωπικό, τους συμμαθητές τους και προς όλα τα πρόσωπα που βοηθούν στο έργο του Σχολείου
  • Κάθε μορφή εκφοβισμού (πρόκληση σωματικού πόνου, διάδοση φημών, απομόνωση από παρέες, προσβλητικά λόγια και μηνύματα, ηλεκτρονικός εκφοβισμός κλπ.) απαγορεύεται αυστηρά, ελέγχεται αυστηρά και αντιμετωπίζεται αναλόγως και κατά περίπτωση από τον εκπαιδευτικό, τον Διευθυντή του Σχολείου ή τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα πάντα με την εκπαιδευτική νομοθεσία.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οι μαθητές οφείλουν να τηρούν τους κανόνες της τάξης. Αυτό σημαίνει πως όχι μόνον παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία αλλά και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση. Βασικό καθήκον κάθε μαθητή είναι η προσπάθεια και η μελέτη.
  • Η αλλαγή αίθουσας για τη διδασκαλία ορισμένων μαθημάτων πρέπει να γίνεται χωρίς αργοπορία. Απαγορεύονται οι θορυβώδεις και ενοχλητικές εκδηλώσεις στους διαδρόμους του σχολείου κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του.
  • Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στη συμπεριφορά των μαθητών κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων για λόγους πρόληψης ατυχημάτων. Οι μαθητές υποχρεούνται να παίζουν και να κινούνται στους υποδεικνυόμενους χώρους, φροντίζοντας αυτοί να διατηρούνται καθαροί. Επίσης πρέπει να σέβονται τους Κανονισμούς Λειτουργίας των γηπέδων. Η τήρηση των κανονισμών είναι επιβεβλημένη όχι μόνο για λόγους εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου αλλά και για λόγους ασφαλείας των παιδιών. Οι βοηθητικοί χώροι (τουαλέτες) πρέπει να διατηρούνται επίσης καθαροί.
  • Επίσης προσοχή, υπευθυνότητα και σχολαστική τήρηση των οδηγιών λειτουργίας απαιτείται από τους μαθητές και κατά την χρήση των διαδραστικών πινάκων, των ηλεκτρονικών υπολογιστών, των εποπτικών μέσων, του αθλητικού υλικού και λοιπής υλικοτεχνικής υποδομής.
  • Το σχολικό βιβλίο παρέχεται στους μαθητές δωρεάν. Η κακή χρήση, η καταστροφή και η σκόπιμη στέρηση της δυνατότητας να ξαναχρησιμοποιηθεί, πέρα από την οικονομική διάσταση, έχουν ως μεγαλύτερη αρνητική συνέπεια τον ευτελισμό της έννοιας του βιβλίου. Οι μαθητές σέβονται τα προσωπικά αντικείμενα των συμμαθητών τους και σε καμία περίπτωση δεν τα χρησιμοποιούν χωρίς την άδεια των κατόχων τους.
  • Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Όλοι οφείλουμε να προσέχουμε τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του Σχολείου. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο βρισκόμαστε πολλές ώρες την ημέρα. Γι’ αυτό διατηρούμε τους χώρους καθαρούς, δεν γράφουμε στα θρανία και στους τοίχους, δεν προκαλούμε φθορές στα έπιπλα και στο εποπτικό υλικό.
  • Κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για οποιαδήποτε φθορά προκαλέσει στη σχολική περιουσία και ελέγχεται. Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός σχολείου οι μαθητές ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια. Σε περίπτωση που ένας μαθητής παραβαίνει με τη συμπεριφορά του τις αρχές του Σχολείου και τις υποδείξεις των συνοδών εκπαιδευτικών, τού επιβάλλονται οι ανάλογες κυρώσεις.
  • Εν κατακλείδι, οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να τηρούν τον Κανονισμό του Σχολείου. Κάθε άλλο θέμα που θα ανακύπτει και δεν προβλέπεται στον παρόντα Κανονισμό θα αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο των Διδασκόντων του σχολείου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη νομοθεσία.

 

Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας  των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον  Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη  Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική  αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι  σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την  ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και  της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του  εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με  τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες  διατάξεις.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά  των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν.

Η στενή συνεργασία σχολείου γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

  1. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

Α. Οι φραστικές προσβολές οι ύβρεις, οι απειλές, και πολύ περισσότερο η σωματική βία κατά των συμμαθητών χαρακτηρίζονται ως απαράδεκτες πράξεις, και δε γίνονται σε καμία περίπτωση αποδεκτές από όλη τη μαθητική κοινότητα.

Το ίδιο απαράδεκτες πράξεις  θεωρούνται και η διάδοση φημών, ο αποκλεισμός συμμαθητών από ομαδικές εκπαιδευτικές ψυχαγωγικές δραστηριότητες  ή η παρακίνηση τρίτων για την απομόνωσή του.

Ο μαθητής/τρια που υφίσταται συμπεριφορές εκφοβισμού και αποκλεισμού πρέπει να ενημερώσει άμεσα  τους εκπαιδευτικούς, τη Διεύθυνση του σχολείου και τους γονείς του.

Μαθητές που αντιλαμβάνονται τέτοιες συμπεριφορές να τις αναφέρουν άφοβα  στη Διεύθυνση ή στους Εκπαιδευτικούς.

Χρέος των εκπαιδευτικών  που διαπιστώνουν τέτοια ζητήματα είναι να ενημερώσουν τη Διεύθυνση και τους συναδέλφους τους, ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα.

Β. Η  στοχοποίηση και τρομοκράτηση συγκεκριμένων μαθητών από άλλους μαθητές αποτελεί παράπτωμα και αντιμετωπίζεται άμεσα:

α) με αυστηρές συστάσεις

β) με γενική επιστασία καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, των ατόμων που παρενοχλούν ή εκφοβίζουν

γ) με ενημέρωση των γονέων και

δ) με πειθαρχικά μέτρα από το Σύλλογο Διδασκόντων.

  1. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Οι διδακτικές επισκέψεις και οι σχολικές γιορτές είναι μέρος της σχολικής ζωής, βοηθούν στην αποτελεσματικότερη πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές δεν πρέπει να απουσιάζουν από αυτές, παρά μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Οι ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών παραμένουν αμετάβλητες σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται αναλόγως (π.χ. στις Εθνικές γιορτές ορίζεται η διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο).

Στο σχολείο μας:

1.Πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές εκδρομές, διδακτικές επισκέψεις, σχολικοί περίπατοι, εκπαιδευτικές επισκέψεις με τήρηση όλων των μέτρων ασφαλείας και ατομικής υγιεινής.

2.Το σχολείο δηλώνει συμμετοχή σε μαθητικά συνέδρια και μαθητικούς διαγωνισμούς.

3.Στο σχολείο μας συμμετέχει στο μάθημα της κολύμβησης, που διεξάγεται σε κολυμβητικές δεξαμενές καθώς και σε σχολικούς αγώνες,

4.Κάθε χρόνο γίνεται προσπάθεια για τη υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων ανταλλαγής/μετακίνησης/υποδοχής μαθητών και εκπαιδευτικών.

5.Στο σχολείο μας λειτουργεί σχολική βιβλιοθήκη η οποία είναι ενταγμένη στο δίκτυο σχολικών βιβλιοθηκών και μέσο αυτής διοργανώνονται εκπαιδευτικά προγράμματα φιλαναγνωσίας ενώ λειτουργεί και με το σύστημα δανεισμού βιβλίων.

6.Διοργάνωνονται ενδοσχολικές εκδηλώσεις και συναθροίσεις που συνδέονται με ευρεία προσέλευση γονεών/κηδεμόνων (π.χ. εορταστικές εκδηλώσεις, εορτές αποφοίτησης).

  1. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

Οι γονείς και οι κηδεμόνες εγγράφουν το μαθητή στο σχολείο, επικοινωνούν συχνά με τον Διευθυντή και με τους εκπαιδευτικούς της τάξης, παρακολουθούν τη φοίτηση, και τη σχολική επίδοση και ενημερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τον μαθητή. Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά στη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.

Ο γονέας – κηδεμόνας:

▪ Δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή και οφείλει να συμμετέχει στις τακτικές μηνιαίες συγκεντρώσεις, καθώς και σε τυχόν έκτακτες που ορίζει ο εκπαιδευτικός της τάξης. Επίσης οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή στο σχολείο.

▪ Καλείται από τους εκπαιδευτικούς του παιδιού και/ή τον Διευθυντή του σχολείου, όποτε κριθεί αναγκαίο, για την πορεία του μαθητή και κυρίως όταν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα στη μάθηση ή τη συμπεριφορά του. Είναι σημαντικό να μην παραβλέπεται ότι η εμπιστοσύνη του μαθητή στο σχολείο ενισχύεται και από τη θετική στάση των γονέων προς το σχολείο και τον δάσκαλο. Για οποιοδήποτε θέμα παιδαγωγικό, διδακτικό ή διοικητικό, οι γονείς απευθύνονται αρχικά στον αντίστοιχο εκπαιδευτικό της τάξης ή της ειδικότητας, οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα. Μόνο σε περίπτωση που παρίσταται ανάγκη απευθύνονται στο Διευθυντή του σχολείου. Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου.

Ενημέρωση Γονέων-Κηδεμόνων Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους. Οι γονείς – κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που αποστέλλονται με mail ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου. Οι γονείς προσέρχονται στο σχολείο στις παρακάτω περιπτώσεις:

▪ Μια φορά το μήνα για να πληροφορούνται για την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών.

▪ Στο τέλος κάθε τριμήνου για τη βαθμολογία.

▪ Όσες φορές κληθούν εκτάκτως από τον Δ/ντή ή τον Εκπαιδευτικό.

▪ Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Σχολείου. ▪ Στις ειδικές συγκεντρώσεις Γονέων και Κηδεμόνων.

▪ Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών.

▪ Σε έκτακτες συναντήσεις σε χρόνο που έχουν εγκαίρως ορίσει οι εκπαιδευτικοί.

▪ Σε οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι Γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο και κανονίζουν το χρόνο συνάντησης με τη Διεύθυνση του σχολείου.

Για οποιοδήποτε παιδαγωγικό ή διδακτικό θέμα αλληλοενημέρωσης γονέων και εκπαιδευτικών, πραγματοποιείται ανάλογη συνάντηση κατόπιν συνεννόησης, σε χρόνο μη διδακτικής εργασίας. Η Δ/νση του σχολείου και οι εφημερεύοντες είναι υπεύθυνοι δια νόμου για την ασφάλεια των παιδιών και διατηρούν τις πόρτες εισόδου και εξόδου του σχολείου τους κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του. Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων – κηδεμόνων στους χώρους του σχολείου, την ώρα της λειτουργίας του δεν επιτρέπεται. Οι γονείς – κηδεμόνες εισέρχονται στο σχολείο μόνο κατά τις προγραμματισμένες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και μετά από άδεια του Διευθυντή (με εξαίρεση την περίπτωση επείγουσας πρωινής ενημέρωσης εκπαιδευτικού από γονέα για τυχόν επείγον, έκτακτο θέμα). Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης μαθητή/τριας κατά τη διάρκεια του  σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια ή ατύχημα), ενημερώνεται χωρίς καθυστέρηση ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο  Σχολείο και να παραλάβει το παιδί του.

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί την επίσημη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του κάθε σχολείου. Τα θέματα όμως της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών, του Διευθυντή και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

  1. Ποιότητα του σχολικού χώρου

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου.

Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του Σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ., διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού.

Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί πολλές ώρες.

Απαιτείται οι μαθητές/τριες να κρατάνε τα βιβλία, τετράδια και τα θρανία καθαρά, όπως επίσης και όλους τους κοινόχρηστους χώρους και να σέβονται τα αντικείμενα των συμμαθητών τους

Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.

Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του παιδιού και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.

Οιαδήποτε φθορά του περιβάλλοντα χώρου (εξωτερικά και εσωτερικά), εκούσια ή ακούσια,  αποκαθίσταται πλήρως και άμεσα από τον υπεύθυνο κατόπιν συνεννοήσεως των υπευθύνων με τη Διεύθυνση του Σχολείου.

Τέλος, όταν οι μαθητές βρίσκουν κάτι που δεν τους ανήκει το παραδίδουν στο/στη Διευθυντή/ντρια ή τον/την δάσκαλο/λα της τάξης για να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να επιδοθεί στον κάτοχό του.

Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του Κανονισμού Λειτουργίας.

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες  παιδαγωγικές και

διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του Σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, άλλο

επιστημονικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί  προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί  το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά  περίπτωση από τον

Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις  αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη

εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα  συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται ηλεκτρονικά σχετικά με τον  κανονισμό του σχολείου.